キャプテン翼って?What is Captain Tsubasa?

・キャプテン翼とは、高橋陽一による日本のサッカー漫画で、およびそれを原作にしたアニメやゲームなどの派生作品です。物語は、サッカーに情熱を燃やす少年・大空翼が、仲間やライバルと出会い、成長し、日本代表として世界の強豪と戦うという夢を追う姿を描いています

キャプテン翼は、サッカーの魅力やドラマを熱く表現し、当時の日本ではまだマイナーだったサッカーに多くの人々を引き込みました。また、子供だけでなく大人にも人気があり、サッカー選手やファンの多くに影響を与えました。漫画やアニメは何度もリメイクされ、最新作は2018年から放送されています

「翼は小さい頃からサッカーが大好きな少年でした。ある日、サッカー部のない小学校に転校してきました。そこで翼は仲間たちと一緒にサッカー部を作りました。そして、全国大会で優勝することを目指しました。全国大会では強い相手と戦いました。その中でも一番強いライバルは日向という少年でした。日向は翼と同じくらいサッカーが好きで、速くて強いシュートを打てました。翼と日向は激しくぶつかり合いましたが、互いに認め合うようになりました。そして、二人は日本代表の仲間になりました。日本代表では他の国の選手たちと戦いました。その中でも一番強いライバルはブラジルの選手でした。ブラジルの選手は技術が高くて華麗なプレーを見せてくれました。翼はブラジルの選手たちに憧れましたが、負ける気はありませんでした。そして、翼は自分の夢を叶えるために頑張りました。」

 

©キャプテン翼

・Captain Tsubasa is a Japanese soccer manga by Yoichi Takahashi, and also a derivative work based on it, such as anime and games. The story depicts the figure of Tsubasa Ozora, a boy who is passionate about soccer, who meets his friends and rivals, grows up, and pursues his dream of fighting against the world’s strong teams as a Japanese representative.

Captain Tsubasa expressed the charm and drama of soccer passionately, and attracted many people to soccer, which was still minor in Japan at that time. It was also popular among not only children but also adults, and influenced many soccer players and fans. The manga and anime have been remade many times, and the latest work has been broadcast since 2018.

Captain Tsubasa is explained in a way that even junior high school students can understand, like this.

“Tsubasa was a boy who loved soccer since he was little. One day, he transferred to an elementary school that had no soccer club. There he made a soccer club with his friends. And he aimed to win the national tournament. He fought against strong opponents in the national tournament. The strongest rival among them was a boy named Hyuga. Hyuga loved soccer as much as Tsubasa, and he could shoot fast and strong shots. Tsubasa and Hyuga clashed fiercely, but they came to respect each other. And they became teammates of the Japanese national team. They fought against players from other countries in the national team. The strongest rival among them was a player from Brazil. The Brazilian players had high skills and showed brilliant plays. Tsubasa admired the Brazilian players, but he didn’t feel like losing. And he worked hard to make his dream come true.”